Tuesday, November 30, 2010

La Tomatina–The Biggest Tomato Fight

This is my spanish class homework. I was asked to write down an short article in spanish about spain.. so I told about LA TOMATINA.. What a mess!!!!

La_Tomatina200812021

(Spanish version)

España es un país conocido por las fiestas y los festivales. Una de ellos es La Tomatina, la batalla de los tomates más grande del mundo. La Tomatina se celebró en el mes de agosto pasado en Buñol, una pequeña ciudad cerca de Valencia. No hay nada que ver con la importancia política ni religiosa. se celebra con la plena alegría. Más de 20,000 participantes vienen de todo el mundo para participar en la fiesta. usan más de 150,000 tomates o más o menos 90,000 libras de tomates. La batalla se celebra dentro de media hora. Después de la batalla, todo el mundo va al rio para limpiarse el cuerpo. Cada año, la batalla está televisada nacionalmente por las agencias más prestigiosas de España.

La_Tomatina200812025

(English version)

Spain is known world-wide as a country of many fiestas and festivals. One of them is La Tomatina, the world's largest tomato fight/battle. La Tomatina is celebrated on the last Wednesday of the month of August in Bunol, a small town near Valencia. There is no political or religious significance to La Tomatina. La Tomatina is just for good and fun. More than 20,000 participants come from around the world to be a part of La Tomatina. The battle uses more than 150,000 tomatoes or over 90,000 pounds of tomatoes. The battle is over in less than half an hour. After the battle, everybody heads down to the river to remove the saucy mess from hair and body. Every year, the fight is nationally televised by the most prestigious agencies in Spain.

source:

http://www.donquijote.org/culture/spain/fiestas/tomatina.asp

http://www.allpics4u.com/funny-2/la-tomatina.html

Tuesday, November 16, 2010

Embah..

Nenekku biasa aku panggil mbah atau embah.
Embahku itu pinter masak. Aku suka banget ama ayam panggang buatannya. Dia juga yang pertama kali mengajari aku bagaimana caranya mencuci baju. Dia suka membuatkan aku bubur roti, yaitu roti tawar pakai santan. Dia yang selalu dongeng'in aku sebelum tidur.. Dia yang nyelamatin aku waktu aku dimarahin ama bapakku..


Trus apa lagi yah..
Oh iyah.. Dia suka sekali ama bunga melati.. karena dia penggemar berat ibu Tien Soeharto. Di rumah mbahku dulu (yang sekarang sudah dijual.. hiks) mbahku punya banyak tanaman melati dalam pot dekat pohon belimbing tua di teras tengah.

Dia selalu menyimpan beberapa bunga melati di saku jaket rajutnya yang berwarna coklat, tapi bukan untuk dimakan yaaah.. Cuma disimpan aja biar wangi. Tak jarang, melati itu juga di sebar di atas tempat tidur biar kasurnya wangi.. (udah kayak ranjang pengantin baru ajah.. hehehe)
Selain melati, dia juga menyimpan tasbih putih kecil, obat tetes mata rohto, dan balsem lion head disakunya. Benda-benda ajaib ini tak pernah berpindah tempat dari dalam saku jaket mbahku. Kecuali aku yang iseng mengambil tanpa mengembalikan ke tempat asalnya lagi. Hehehe.
Dan sekarang aku jadi mengikuti jejaknya, baca: suka ama balsem.. :)

Banyak juga hal lucu yang diperbuat mbahku.


Waktu itu aku sedang bercanda dengan kakakku, tiba-tiba dia datang ke arah kami dan berkata, "aku tadi mandi trus keramas pake shampomu kok ga enak sih?? shamponya aneh, ga ada busanya, lengket pula, emang itu untuk rambut apa??". Kami berdua saling pandang sambil berkata lirih, "emang shampo yang mana??". Kami lalu pergi ke kamar mandi dan mbah mengambil shampo yang tadi dipakenya keramas trus menunjukkannya kepada kami.. Lalu kami pun spontan tertawa terbahak-bahak.. huuaaahhh, lha wong ternyata yang dipake keramas mbahku itu pasta gigi cair yang memang sih botolnya mirip shampo..

Oalah, mbah mbah..

Waktu itu juga pernah, siang-siang aku pergi ke dapur, mencari sesuatu yang bisa bikin seger kerongkongan. Aku lalu buka kulkas dan melihat semangka yang merah merona.. Waahh, spontan dan tanpa basa basi aku langsung mengirisnya besar-besar dan melahapnya.. Tapi kemudian, mukaku nyengir.. Kok semangkanya berasa sabun sih?? Aku pikir cuma perasaanku aja, tapi kok rasa sabunnya tambah lama tambah berasa di setiap gigitan.. Wah, aku lalu buka kulkas lagi dan mengecek semangkanya, lalu..

Haaahhhh??!! aku kaget setengah mati ketika melihat ada pewangi pakaian bertengger di dalam kulkas pas diatas semangka. Letaknya yang agak miring cukup untuk membuat cairannya yang wangi dan bisa melembutkan pakaian itu sedikit demi sedikit menetes kebawah, iiyaah.. menetes dan mendarat sempurna di atas permukaan semangka yang halus dan merah merona itu..

AAARGGHH.. nafsuku untuk melahap semangka yang segar itu langsung surut.. Aku lalu menginterogasi seisi rumah dan mencari tau siapa pelaku iseng yang menaruh pewangi pakaian di dalam kulkas. Adikku yang paling bandel di rumah pun terkena dampratanku. Tapi ternyata bukan dia.. Lalu siapa?? Iyaaahh.. bisa ditebak.. Embahku lah tersangkanya. Diapun dengan innocent berkata, “Lha wong aku kira minuman.. Yaa aku taruh di kulkas biar dingin..”

Akupun terdiam dan berteriak dalam hati.. Embaahhhhhh..!!!!

 

Dedicated to my beloved grandma, hope we can meet again someday..

I’m missing u so much.. Rest in Peace..

Tuesday, November 9, 2010

Dibalik nama

Ayusha di namaku sebenarnya kependekan dari 'Ayu Shalihah'.
Jadi nama lengkapku sebenarnya Putri Ayu Shalihah.

Ada yang bilang kalau namaku itu gabungan dari 3 bahasa, yaitu bahasa Indonesia (Putri), bahasa Jawa (Ayu), dan bahasa Arab (Shalihah).

Putri artinya perempuan, Ayu artinya cantik, dan Shalihah artinya alim.

Kata ibuku, namaku itu adalah pemberian dari nenekku. 'Shalihah' sendiri diambil dan dimodifikasi dari nama nenekku, 'Sholekhah' (biar agak bagusan dikit, gitu..).

Ngomong-ngomong soal nenek, aku jadi ingat dan tiba2 kangen banget ama beliau.. (to be continued)

Tuesday, October 19, 2010

3 MENIT KEHIDUPAN

Malam itu jarum jam tanganku menunjukkan waktu 20.34, rupanya masih terlalu dini bagi kehidupan Jakarta 'tuk terlelap. Di sebuah bangku metro mini aku terpaku, menatap ke balik kaca jendela yang terbuka di sisi kananku. Malam itu memang masih terlalu dini, jalanan masih begitu sibuknya memainkan cerita.

Saat ini mungkin sebagian orang sudah berkumpul di tengah keluarganya di rumah, atau bahkan mungkin sudah terlelap di balik selimutnya. Namun sebagian orang lagi saat ini masih terjebak di antara rumitnya jalanan ibukota. Salah satunya adalah aku dan penumpang di metro mini ini.

Di sebelahku duduk seorang ibu, atau mungkin lebih cocok kalau dipanggil nenek. Entah mau kemana atau darimana si nenek ini. Dia begitu serius memperhatikan jalanan hingga membuatnya mengkernyit, menambah kerutan di keningnya. Di seberang bangkuku duduk seorang wanita dengan pakaian kantor yang masih rapi.

Lalu di depanku duduk pasangan muda dengan seorang anak perempuan di pangkuan mereka. Anak perempuan itu begitu bahagia di tengah kedua orang tuanya. Seringkali sang ayah menggoda si anak dengan mencubit pipinya dan si anak pun membalas ayahnya dengan manja. Sesaat aku teringat almarhum bapakku, meski aku tak pernah bersikap semanja itu dulu.

Mataku beralih ke luar jendela, sorot lampu mobil yang datang dari arah berlawanan cukup untuk membuatku memicingkan mata. Asap knalpot, sahutan klakson tanpa henti juga cukup menambah ramai jalanan di salah satu sudut ibukota pada saat itu. Tiba-tiba metro mini berhenti, rupanya lampu merah (lagi). Entah sudah berapa kali kami berhenti karena lampu merah.

Pandanganku sekarang beralih ke sisi sebelah kiri, menatap keluar melalui pintu metro mini yang selalu terbuka itu. Tampak segerombolan bocah yang tadinya berkumpul dan bercanda di trotoar kini mulai berhamburan ke tengah jalanan, ke arah mobil dan motor yang berhenti di perempatan itu. Dengan mudahnya para tubuh mungil itu melangkah di sela-sela kendaraan.

Seorang bocah yang kira-kira berusia 8 tahun mendekati kaca sebuah mobil, dengan memainkan alat musik sederhana dari rangkaian tutup botol di tangannya, dia bernyanyi... Entah apa yang dia nyanyikan, aku tak tahu... yang aku tahu hanyalah, anak sekecil itu tak seharusnya bergelut di jalanan 'tuk mencari kehidupan karena dia telah dianugerahi sebuah kehidupan, ya... sebuah kehidupan sederhana yang bernama dunia anak-anak.

Dunia yang aku temukan ketika melihat pancaran mata mereka.. Dunia bermain yang penuh canda tawa di antara bunyi-bunyian alat musik yang mereka mainkan lalu hilang di keramaian. Dunia yang sama, yang juga aku temukan di pancaran mata si anak perempuan yang duduk didepanku kepada ayahnya. Meski cerita mereka dimulai dari halaman yang berbeda..

Bocah itu masih bernyanyi, tak lama kemudian kaca jendela dihadapannya terbuka.. Sebuah lambaian tangan menyapanya.. Dia tersenyum meski bukan itu yang dia tunggu.

Lampu merah berganti hijau, metro mini mulai beranjak. Sekali lagi aku melirik jam tanganku, 20.37. Tiga menit berlalu.. Disini, di sebuah persimpangan jalan, beragam cerita kehidupanpun beradu.

Thursday, September 23, 2010

I Love Red (Part 2): Red Saga Seeds

(Read Part 1)

I saw red saga seeds for the first time at my campus laboratory as specimen collection. I was really excited with its bright red color, of course. I asked my friends to know what the name of that seed was, because there was no information on it, but sadly nobody knew.

My curiosity then was answered when i went to On-Rust Island (in Thousand Islands, Jakarta). I finally found so many seeds scattered away on the ground and also its trees as I walked around the island. And somebody told me that the name of the plant was Saga Tree.


The Saga Tree (Adenanthera pavonina), or also known as Coral Tree, Red Sandalwood, Saga, is native to India and South Asia. This tree is well known and almost popular for its bright red seeds, it's also known as love seeds. Saga tree can grow up reach until 20-30 meters. In Indonesia, especially i see on some places in Jakarta, the saga trees are planted along roads cause it's believed to be able to fix nitrogen and thus help rejuvenate soils.


The Saga Tree fruit is curved hanging green pods that turn brown, coiled up and split open as they ripen to reveal small bright red seeds. The seed is rich in protein and some research says it's higher than soy bean. In addition, red saga seeds also contain high fat acid used for alternative energy resource, such as Bio diesel.

The red seeds also common to be used for artwork, accessories, traditional games, or just for fun collection. And don't you know that the small bright red seeds are uniform in weight?? Believe it or not, the weight on every four of seeds is always 1 gram (compiled from various sources).

Photos taken from: http://www.imafulltimemummy.com and http://3.bp.blogspot.com

Wednesday, September 15, 2010

I Love Red (Part 1)

Everybody must has their own favorite color, and perhaps some of them have more than one. I don't know since when I found red as my favorite one, oh no... I have to say that red is my really lovely favorite color. I love red in every way but not on the road when I am in rush and got red by the traffic light.

Red is one of primary colors besides blue and yellow. The word red comes from the Old English rēad. Further back, the word can be traced to the Proto-Germanic rauthaz and the Proto-Indo European root reudh-. In Sanskrit, the word rudhira means red or blood.

Some say red is a strong color, and a person who likes red color is an ambitious one, optimistic, and can express many personality traits (hope that is true). But in facts, I’m not quite confident (especially wear clothes in red color).

Many creatures are characterized and recognized by its red color. And along my life, I've been searching and listing various creatures with red color. Here, I’m trying to share some of my favorite list..

LADYBUG


I bet most of you must have ever seen this very attractive-cute bug. Ladybugs or known variously as ladybirds are small insect (ranging from 1 mm to 10 mm). They have various colors, usually red, orange, or yellow, with black spots. But, the red one that I like is the 7-spots ladybug or Coccinella 7-punctata (picture).

Most ladybugs voraciously consume plant-eating insects, such as aphids, and in doing so they help to protect crops, that’s why farmers love them.

In parts of Northern Europe, tradition says that one's wish is granted if a ladybug lands on oneself (this tradition lives on in North America, where children capture a ladybug, make a wish, and then "blow it away" back home to make the wish come true). In Italy, it is said by some that if a ladybug flies into one's bedroom, it is considered good luck.

In central Europe, a ladybug crawling across a girl's hand is thought to mean she will get married within the year. In some cultures they are referred to as fortune bugs. In France, ladybugs are considered to be bringers of good weather.

Photo taken from: http://farm4.static.flickr.com

TOMATO


Tomato (Solanum lycopersicum) is originally from South Africa and was spread around the world following the Spanish colonization of the Americas. Tomato has many varieties with various size, from the smallest Tomberries (about 5 mm in diameter) until Beefsteak tomatoes (10 cm or more in diameter). Although tomato is commonly red, but there are also tomatoes with yellow, orange, pink, purple, green, black, or even white fruit.

Fruit or vegetable?? Botanically, tomato is a fruit but it is considered a vegetable for culinary purposes. Tomato is rich in Lycopene, the pigment gives red color and also acts as antioxidant preventing some types of cancer. Tomato is also good for skin health and we can consume it in many ways. We can eat it raw, processed into sauce or pasta, and also into juice as drinks (and of course, tomato juice is my favorite drinks!!).

Photo taken from: http://www.abdn.ac.uk

(compiled from various sources)
next..

Thursday, April 22, 2010

Amazing Night!


this picture i took almost last year ago..
i'm still wondering how i could get the picture like this..
i really love this one.

Wednesday, March 24, 2010

Bookmarks Collage

Tired of watching papers waste at the corner of my room, i was thinking to do something rather than just throw it away to the trash bin.. so i tried to recycle it and finally made these cute paper dolls collage and it can be used as bookmark..

Veiled girl (1)..


Veiled girl (2)..


Little boy..


Japanesse girl..


Fishes..


Cute girl..


hey, don't just take a look.. you can do it yourself if you want.. it's very easy.. :)

I'll make it again, again, and again..
And i'll upload it soon..

Tuesday, February 23, 2010

EDUMOBILE

SCHOOLS VISIT ON ENVIRONMENTAL CAMPAIGN AND EDUCATION

Jakarta Green Monster has been organizing School Visit on Environmental Campaign and Education namely, Edumobile. This activity is a routine twice a week visitation to either junior and high school students until next August 2010.

Edumobile aims to:
1. Engage students to the environment, especially wetlands, as the way to raise their awareness and promote green lifestyle with many of activities, such as movie showing, small discussion, games, paper recycling, origami, and many more.
2. Promote the Earth Charter to the school as the tools of education which its principles can be applied on their lesson activities.

On Saturday, 20th February 2010, since JGM has two internship volunteers, Hoko (from Japan) and Changcun (from China), Edumobile has new activity, it's Origami Workshop Using Used-Paper such as old documents, old magazines, etc. This workshop was hosted by Hoko herself.


Starting with introduction, Hoko spoke Indonesian to the students:
"Hari ini, saya akan menunjukkan kepada kalian, bagaimana cara membuat Origami dengan menggunakan kertas bekas ini. Apakah kalian siap???" (Today, i will show you how to make Origami using these used-papers. Are you ready???)
And then all of the students yelled, "Siaaaapppp..!!!!!" (Yeah, I'm ready..!!!!)
The students then were so enthusiasm on making paper crane and many kinds of shape.

At the end of the activity, JGM give presents to the school as an appreciation, such as a tree (to be planted in school), Biodiversity book series (from Indonesian Biodiversity Foundation), and Earth Charter Poster.


Edumobile has theme, "Let'S CARE, let's Save water, Change our habit, plant A tree, and REcycle".

Edumobile is organized by Jakarta Green Monster, supported by Indonesian Biodiversity Foundation and South to South Film Festival, and sponsored by Coca Cola for Jakarta.

Monday, February 22, 2010

The Seven Wonders of the World

The Seven Wonders of the World
Author Unknown

Junior high school students in Chicago were
studying the Seven Wonders of the World. At
the end of the lesson, the students were asked
to list what they considered to be the Seven
Wonders of the World. Though there was some
disagreement, the following received the
most votes:

1. Egypt's Great Pyramids
2. The Taj Mahal in India
3. The Grand Canyon in Arizona
4. The Panama Canal
5. The Empire State Building
6. St. Peter's Basilica
7. China's Great Wall

While gathering the votes, the teacher noted that one student, a quiet girl, hadn't turned in her paper yet. So she asked the girl if she was having trouble with her list. The quiet girl replied, "Yes, a little. I couldn't quite make up my mind because there were so many." The teacher said, "Well, tell us what you have, and maybe we can help."

The girl hesitated, then read, "I think the Seven Wonders of the World are:

1. to touch...
2. to taste...
3. to see...
4. to hear... (She hesitated a little, and then added...)
5. to feel...
6. to laugh...
7. and to love.

The room was so quiet, you could have heard a pin drop.

May this story serve as a gentle reminder to all of us that the things we overlook as simple and ordinary are often the most wonderful - and we don't have to travel anywhere special to experience them.

source: http://www.inspirationpeak.com/shortstories/sevenwonders.html

You May Also Like

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...